تبیان، دستیار زندگی
توسط یك كارگردان ایرانی‌الاصل مقیم انگلستان درحال ساخت است . «سعید قهاری» كارگردان ایرانی‌الاصل مقیم انگلستان با استفاده از شاهنامه فردوسی در حال ساخت انیمیشنی جدید با نام «تولد دوباره رستم» است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پروژه عظیم سینمایی رستم  در انگلستان

سعید قهاری

توسط یك كارگردان ایرانی‌الاصل مقیم انگلستان درحال ساخت است .

«سعید قهاری» كارگردان ایرانی‌الاصل مقیم انگلستان با استفاده از شاهنامه فردوسی در حال ساخت انیمیشنی جدید با نام «تولد دوباره رستم» است.

انیمیشن كامپیوتری «تولد دوباره رستم» كه یك انیمیشن سه بعدی است، با استفاده از آخرین فن‌آوری‌های روز كامپیوتری برای خلق هر چه طبیعی‌تر صحنه‌های حركتی و رزمی ساخته می‌شود.

این پروژه عظیم كه 140 نفر درگیر ساخت آن هستند، تاكنون بیش از سه سال به طول انجامیده است، آنچنانكه برای ساخت این انیمیشن 50 دقیقه‌ای، بیش از 520 هزار ساعت كار مفید لازم است.

تدوینگر اصلی این پروژه «مهین قهاری» مادر «سعید قهاری»، آهنگساز آن یك جوان ایتالیایی و اكثر دوبلورهای آن نیز خویشاوندان و نزدیكان قهاری هستند.

انیمیشن «تولد دوباره رستم» اگرچه بر اساس شاهنامه فردوسی نگاشته شده است، ولی به گفته سازندگان آن دقیقا به همان فرمی كه فردوسی نگاشته نیست و تنها برداشتی از این كتاب در چهارچوبی مناسب فرهنگ امروزی ایران زمین است.

«قهاری» كه این فیلم را در یك استودیوی هندی ساخته است، در ابتدا تصمیم داشته تا این فیلم را تنها به مدت 25 دقیقه بسازد ولی برای به تصویر كشیدن برخی صحنه‌های ضروری در این فیلم، مدت زمان پروژه را به 50 دقیقه می‌رساند.

این فیلمساز ایرانی در مصاحبه‌های متعددی كه با رسانه‌های خارجی از جمله بی‌بی‌سی داشته، درباره هدف خود از ساخت چنین فیلمی گفته است: با داشتن قهرمانان و اسطوره‌هایی چون رستم و سهراب، ما (ایرانیان) به سوپر قهرمان‌هایی چون سوپرمن و بتمن نیاز نداریم.

«سعید قهاری»، فرزند استاد «علی قهاری»، مجسمه‌‌ساز مشهور ایرانی كارگردان و سازنده این فیلم فوق لیسانس كامپیوتر داشته و هم‌اكنون سال‌هاست كه در انگلستان زندگی می‌كند.

«قهاری» این فیلم را به یاد پدر مرحومش و با هدف احیای فرهنگ و ادبیات غنی ایرانی می‌سازد.

مطالب مرتبط:

سینمای ایران